26.01.2021

KARRIÄR: Däcksreparatör Emma Mäkinen, 28, Kyrkslätt

Varför sjöfart? När jag gick ut grundskolan hade jag ett stort intresse för sjöfarten, men först gick jag ett tag i gymnasiet i Raision lukio. Att mina morföräldrar bodde på en ö ute i skärgården och att jag var med i sjöscouterna inverkade säkert på mitt val när sjöfartsstudier i Raumo drog det längsta strået och jag inledde min grundexamen där. Det har jag hittills inte haft orsak att ångra.

Efter mitt första år i Raumo blev jag vaktmästare och fick behörighet som halvmatros. Efter det valde jag vaktstyrmanslinjen som min specialisering. Jag tog examen 2012. Efter skolan har jag vid sidan av arbetet gått en matroskurs i Raumo och fått behörighet som styrman.

Winnova Emma kansikorjausmies

Praktik ombord ledde till anställning

Under studietiden gjorde jag intressant praktik ombord tre helt olika fartyg i Östersjön: på den sista passagerarfärjan fick jag också anställning. Jag jobbar två veckor och har två veckor ledigt, vilket passar mig bra. Jag tycker det är positivt att fartyget seglar under finsk flagg. Även om den internationella arbetsmarknaden lockar är det inte tid för den just nu.

Jag har valt att inte jobba som befäl vilket var vad jag först studerade till, men är ändå nöjd med mina beslut just nu. Som proffs inom sjöfartsbranschen har jag många möjligheter i framtiden.

Winnova - Emma - uratarina - 1

Den första kvinnliga däcksreparatören i fartygets historia

Jag har jobbat i tio år. Mitt första jobb var som vaktman och vikarie för dagvakten. De senaste två åren har jag jobbat som den första kvinnliga däcksreparatören ombord denna passagerarfärja. Förhoppningsvis blir jag inte den sista. Det finns inga kvinno- eller mansjobb, men det finns jobb där vem som helst kan behöva hjälp på traven. I början av sin karriär kan man som kvinna ha mer att bevisa än en man för att vinna förtroende hos kollegerna.

Jag upplever att jag jobbar för passagerarna, hjälper dem vid olika störningssituationer och demonstrerar ibland bl.a. för barn hur man upprätthåller fartyget och garanterar allas säkerhet. Tack vare god service hoppas vi att passagerarna återvänder för en ny kryssning ombord på vårt fartyg. Naturligtvis gör en däcksreparatör också mycket rutinarbete, så arbetsveckorna går snabbt.

Winnova - Emma - uratarina - 2

Hoppas på många entusiastiska kolleger i framtiden

Jag vill rekommendera branschen till dem som inte lider av sjösjuka eller har obehag av trånga utrymmen. Man måste kunna klara sig i en mansdominerad arbetsmiljö eftersom andelen kvinnor som jobbar ombord är 25–30 %. Ibland behövs det större jämlikhet i arbetskulturen. Därför upplever jag att en positiv och uppmuntrande atmosfär i arbetsteamet är av yttersta vikt ombord.

Praktikperioderna har en central roll för mötet med arbetslivet, så jag vill uppmuntra studerande att försöka få ut så mycket som möjligt av dem. Jag hoppas att vi får fler modiga och entusiastiska kolleger och praktikanter till våra arbetsteam, även kvinnor. Finland är ett litet land och därför sprider sig ryktet om nykomlingar i branschen kvickt – sprid det gärna vidare!

Är du intresserad av att jobba inom sjöfarten? Läs mer om WinNovas utbildningsmöjligheter!

Gå till "Blogg"