26.01.2021

URATARINA: Kansikorjausmies Emma Mäkinen, 28, Kirkkonummi

Miksi merenkulkijaksi? Peruskoulun päättyessä olin jo kovasti kiinnostunut merenkulkualasta ammattina, mutta tieni vei kuitenkin hetkeksi Raision lukioon. Isovanhempieni asuminen meren saaressa sekä meripartiolippukunnan toiminta vaikuttivat varmasti valintoihini, kun Rauman merikoulun vetovoima voitti ja siirryin sinne perusopintoihin. En ole tätä ratkaisua tähän päivään mennessä katunut.

Raumalla valmistuin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen vahtimieheksi eli sain puolimatruusin pätevyyden. Tämän jälkeen valitsin erikoistumislinjakseni vahtiperämieslinjan, josta valmistuin vuonna 2012. Koulun jälkeen olen työn ohella opiskellut Raumalla matruusikurssilla sekä ansainnut merityössä pursimiehen pätevyyden.

Winnova Emma kansikorjausmies

Harjoittelualukselta löytyi mieluinen työpaikka

Opiskeluaikaiset harjoittelupaikat kolmessa täysin erilaisessa aluksessa Itämeren alueella olivat mielenkiintoiset: viimeisimpään matkustaja-alukseen olen sittemmin jäänyt työsuhteeseen. Kaksi viikkoa töissä ja kaksi viikkoa kotona – edustamassani aluksessa työjärjestelyt sopivat minulle hyvin. Koen myös merkityksellisenä sen, että alus on Suomen lipun alla. Vaikka kansainväliset työmarkkinat houkuttelisivat, juuri nyt ei ole niiden aika.

En ole päätynyt tekemään päällystötyötä, mihin alun perin opiskelin, mutta olen tyytyväinen tällä hetkellä päätöksiini. Merenkulun ammattilaisena on monia mahdollisuuksia muuttaa omaa tulevaisuuttaan.

Winnova - Emma - uratarina - 1

Ensimmäinen kansikorjausnainen aluksen historiassa

Työvuosia on nyt tullut täyteen kymmenen. Aloitin työsuhteessani vahtimiehenä välillä tuuraten päivämiestä. Viimeiset kaksi vuotta olen työskennellyt tällä matkustaja-aluksella sen ensimmäisenä kansikorjausnaisena. Toivottavasti en jää viimeiseksi. Ei ole naisten töitä tai miesten töitä, mutta voi olla töitä, joissa kuka tahansa tarvitsee apua. Uran alkuvaiheessa toki voi joutua naisena osoittamaan osaamistaan miestä enemmän - saadakseen saman luottamuksen merenkulkijakollegoiden parissa.

Koen olevani työssäni palvelemassa matkustajia, auttamassa heitä vikatilanteissa sekä tuomassa mm. lapsimatkustajille jännittäviä työnäytöksiä ja turvallisia elämyksiä korjausten hetkellä. Hyvien palvelukokemuksien kautta he ehkä tulevat toisenkin kerran risteilylle juuri tälle alukselle. Toki kansikorjausnaiselle kuuluu paljon muutakin ns. rutiinityötä, joten työviikot kuluvat yleensä nopeasti.

Winnova - Emma - uratarina - 2

Toivon tulevaisuudessa lisää innostuneita merenkulkijoita

Suosittelen tätä alaa, jos ei merisairaus vaivaa, eikä rajoitettu tila kammoksuta. Tällä alalla on tultava toimeen miesvaltaisessa työympäristössä, sillä naisia on aluksilla eri tehtävissä 25-30%. Välillä työkulttuurissa kaivataan lisää tasapuolisuutta, minkä vuoksi koen positiivisen ja kannustavan ilmapiirin työtiimin kesken olevan ensiarvoisen tärkeää aluksella.

Harjoittelujaksot ovat työelämäkohtaamisten kannalta avainasia, joten kannustan ottamaan niistä kaiken irti. Toivon rohkeita ja innostuneita merenkulkijoita työtiimeihimme ja harjoittelijoita ohjaukseemme, myös naisia. Suomi on pieni maa, joten uusista alalle tulijoista kuulee äkkiä – laita sana kiirimään!

Kiinnostaako työ merenkulkualalla? Lue lisää WinNovan koulutusmahdollisuuksista!

Siirry "Blogi"-sivulle