24.01.2021

URATARINA: Ylikonemestari, laivuri ja yrittäjä Joonas Honkanen, 28, Rauma

Olen pienestä saakka ollut kiinnostunut tekniikasta, rakentamisesta ja laitteiden toiminnasta. Laivat ovat valtavia kalikoita, jotka kyntävät valtamerten halki kuljettaen suuria määriä tavaraa kerralla – vaaditaan melkoinen määrä tekniikkaa, jotta nykypäivän vaatimukset turvallisuuden, aikataulun ja ympäristön kannalta toteutuvat.

Minulla on aina ollut palava halu päästä tekemään asioita. Olen sinnikkäästi seurannut isää, kun olemme olleet metsätöissä, rakennustyömailla ja veneilemässä. Uskonkin, että siitä juontavat luonnolliset juuret minun jotenkin itsestään selvälle alanvalinnalle. Veneily on ollut minulle aina se kaikkein tärkein harrastus, jonka parissa on tullut vietettyä paljon aikaa ihan pienestä pitäen.

 Winnova - Joonas - uratarina - 1

Peruskoulussa tajusin, että harrastuksesta voi tehdä myös työn

Jossain vaiheessa peruskoulua alkoi keskustelu ammattiin liittyvästä alanvalinnasta ja jatkokoulutuksesta. Vaihtoehtoja käytiin läpi yhteiskuntaopin tunneilla opon kanssa, ja silloin tajusin, että minulle tärkeää veneilyharrastusta voi tehdä myös työkseen. Samalla tajusin, että kotikaupungissani on täydelliset puitteet alalle opiskeluun sekä monipuolinen ympäristö myös työllistymisen kannalta – sen jälkeen minun ei ole pahemmin tarvinnut alanvalintaa miettiä.

Olen enemmän tekijätyyppiä, ja jos ei pitkään koulupäivään kuulu muuta kuin teoreettisia opintoja, on välillä pinna kireällä homman läpiviennissä. Siksi päätin mennä yläasteelta suoraan merikouluun, enkä lukioon. Sain valinnalleni tukea kotoa vanhemmilta, sillä heidän mielestään pääasia alanvalinnassa oli, että teen sitä mistä tykkään.

Ammattikoulusta merivoimiin ja työnantajan inspiroimana jatkokoulutukseen

Ammattikoulusta valmistuttuani siirryin suoraan armeijaan, jossa hakeuduin merivoimiin. Olin jo ennen merivoimia varmistanut Godby Shippingillä työpaikan, joka oli armeijasta kotiuduttua valmiina odottamassa. Työskentelin vajaan vuoden armeijan jälkeen Godbyllä, minkä aikana työnantajan painostus koulunpenkille oli kova: heillä oli huutava pula ylikirjan omaavista mestareista.

Suoritin töiden ohessa ylikonemestarin koulutuksen. Suurimpana innoittajana jatkokouluttautumiselle ja alalla etenemiselle on ollut juuri Godby Shippingin kannustava asenne itsensä kehittämiseksi sekä avoin keskustelu uralla etenemisen mahdollisuuksista. Itselläni on ollut aina vahva näkemys siitä, että hommia riittää, kun ne hoitaa asiallisesti.

Winnova - Joonas - uratarina

Kehitysmieli ajoi merenkulkualan yrittäjäksi

Nykyisin työskentelen OSM Ship Management Finland Oy:n palveluksessa. Toimin konepäällikkönä Nesteen rahtaamissa saatto- ja satamahinaajissa Naantalin ja Porvoon jalostamoiden satamissa sekä niiden tuloväylillä. Leipätyötämme ovat tankkilaivojen satama- ja saattohinaukset. Niiden välissä ja ohella pidämme hinaajien huollot ja kunnossapidon ajan tasalla.

Koska itselläni on jatkuva kehittymisen tarve ja oppimisen nälkä merenkulkuun liittyen, on minulla myös oma yritys ILAMAR OY. Yritykseni palkkalistoilla on itseni kaltaisia työmyyriä tilanteesta riippuen 1-5 henkilöä. ILAMAR OY:n perusajatuksena on tarjota merenkulkualalle auttava käsi mm. laivaremonteissa/-korjauksissa, kotimaanliikenteen miehistönkuljetuksissa ja pienissä hinaustöissä. Tarjoamme palveluna myös erinäisten tavaroiden ja tarpeiden hankkimista Suomen satamissa vieraileville aluksille. Yritykselläni on pieni työalus, joka soveltuu monenlaiseen työvenepalveluun kotimaan vesialueella ympäri vuoden jäätilanteen mukaan.

Yrittäjänä toimiessa merenkulkualan näkee aivan eri kantilta. Monesti on tullut mieleen, miksei tätä alaa kouluteta elinkeinona, vaan alalle koulutetaan vain työntekijöitä. Kilpailu alalla on kovaa, mikä vaatii yrityksiltä ja niiden työntekijöiltä jatkuvaa muuntautumiskykyä. Merenkulkualan murros uusien energiamuotojen ja miehittämättömien laivojen tulon kannalta on huomioitavan arvoinen asia ja mahdollisuus monelle kaltaiselleni toimijalle. Ala kaipaa innovatiivisia luonteita ja ”out of the box” -ajattelun tyyppejä lisää, jotta voimme jatkossakin olla merenkulkumaa.

Winnova - Joonas - uratarina - 2

Merimiehen pelikenttänä on koko maailma

Merenkulkualan monisäikeisyyden vuoksi päätin aloittaa myös merikapteeniopinnot. Pätevyyden puuttuminen ei saisi olla este sille, että pääsee tekemään sitä, mitä työelämässä haluaa. Siksi kannattaakin hankkia riittävästi pätevyyksiä, jotta voi tehdä sitä, mikä milloinkin tuntuu parhaalta ja mihin on kysyntää.

Merenkulkualan hienous on sen monipuolisuus ja erilaisuus. Itseäni se kiehtoi jo pienenä rakkaan veneilyharrastukseni vuoksi, ja jälkeenpäin sen suuruus on vienyt mukanaan. Pelikenttänä on koko maailma ja pelaajia on loppupelissä aika pieni piiri: voit olla toisella puolella maapalloa ja kun käyt samassa satamassa olevalla toisella aluksella vierailulla, huomaat, että joku laivasta tuntee sinut tai vastaan kävelee vanha armeija- tai koulukaverisi.

Suomalaiset merimiehet ovat alalla olleet aina tunnettuja ammattitaidostaan ja ahkeruudestaan. Tämä kannattaa muistaa, kun näitä asioita alkaa opiskelemaan. Kun hommat hoidetaan kunnolla ja tehokkaasti, muistetaan meidän jatkossakin hyvinä merimiehinä maailmalla!

Kiinnostaako työ merenkulkualalla? Lue lisää WinNovan koulutusmahdollisuuksista!

Siirry "Blogi"-sivulle